Zó betrek jij je deelnemers bij een evenement

Of het nou een virtueel evenement of een live evenement is, het kan een uitdaging zijn om je deelnemers te betrekken bij jouw evenement en ze ook betrokken te houden! Voor jou hebben we een aantal tips op een rijtje gezet voor een geslaagd evenement met enthousiaste deelnemers.  

 

1. Creëer bij voorbaat enthousiasme

Het betrekken van de deelnemers begint eigenlijk al voordat het evenement begonnen is. Zorg ervoor dat de deelnemers al enthousiast worden van jouw evenement voordat het werkelijk plaatsvindt. Dit kun je onder andere bereiken door het laten plaatsvinden van meerdere fysieke en/of online contactmomenten. Op deze manier kun je aandacht naar jouw evenement toe trekken en werf je meer kandidaten die ook werkelijk geïnteresseerd zijn in jouw evenement.

2. Een goede begin is het halve werk

Trek de aandacht van je deelnemers door luchtig en simpel te beginnen. In plaats van een standaard introductie kun je de deelnemers meteen actief betrekken door middel van een kort en simpel spelletje of een snelle poll. Stel een vraag die de participanten aan het denken zet, maar laat het gaan hersenkraker zijn!

3. Houd het relevant

Zorg ervoor dat het verhaal wat je over wilt brengen aan je deelnemers ook relevant is voor de mensen die aanwezig zijn. Stem je boodschap af op je doelgroep en spreek ze op de juiste manier aan. Ook is het belangrijk om je tekst niet te lang te maken, langdradigheid kan ervoor zorgen dat deelnemers afhaken.

4. Aan interactiemomenten geen gebrek

Het is lastig om lang aandachtig te luisteren naar sprekers. Door dit een beetje op te breken is het belangrijk om interactiemomenten in te plannen. In deze specifieke momenten is het mogelijk voor deelnemers om vragen te stellen en opmerkingen te geven.

Het is ook belangrijk om de deelnemers bij de les te houden door ze actief te betrekken. Laat je deelnemers tussendoor nadenken of iets actiefs ondernemen. Ook kun je verschillende tools gebruiken om een vraag te stellen aan de participanten of laat ze reageren op een poll. Hieruit kan ook nog eens een leuke discussie ontstaan...

5. Houd het leuk

Zo’n evenement kan een lange en ook best wel vermoeiende dag zijn. Daarom is het belangrijk om ook de lol erin te houden! Neem een pauze tussendoor met een spelletje, quiz of zelfs een korte bingo. Geef je deelnemers een opzoekopdracht waarbij ze Google kunnen afstruinen naar een gekke oplossing. Maak er in ieder geval iets leuks van! 

6. Laat je deelnemers ook uitschakelen

Houdt ook rekening met je deelnemers, de een kan de hele dag aan staan en de ander heeft tijd voor zichzelf nodig. Geef je deelnemers de ruimte om zichzelf even uit te schakelen en de informatie te verteren. Dit betekent niet dat je het evenement even stil moet leggen, maar het kan ook in de vorm van de deelnemers een tekening laten maken over een onderwerp wat relevant is voor het evenement. Toch kan het ook geen kwaad om de deelnemers de ruimte te geven om ze een rondje te laten lopen of even alleen te laten zijn.

7. Wind down na een lange dag

Sluit het evenement af met een gezellige bijeenkomst, organiseer een ontspannende activiteit voor een wind down, of praat nog even na met je deelnemers over het evenement met een drankje. Door een korte bijeenkomst als afsluiting kunnen de collega-deelnemers netwerken met elkaar. Zo kun je ook napraten over een geslaagd evenement!

Dit vind je misschien ook interessant:

Contact opnemen

Neem contact op met je accountmanager. Dit kan via het contactformulier. Je wordt vrijblijvend van advies voorzien over alle zakelijke mogelijkheden in de regio Arnhem, het Rijk van Nijmegen en de Veluwe.

Contactformulier